Aangekomen in Iquitos - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Caroline Linden - WaarBenJij.nu Aangekomen in Iquitos - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Caroline Linden - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Iquitos

Door: Carolinenienke

Blijf op de hoogte en volg Caroline

11 Januari 2016 | Peru, Iquitos

Lieve allemaal,

Sorry, we hebben jullie veel te lang laten wachten.. ... Ondertussen hebben we zoveel gedaan dat het niet meer allemaal op te schrijven valt… Maar we gaan ons best doen een korte samenvatting te geven! Laten we beginnen met te vertellen dat het nog steeds erg goed met ons gaat. We genieten volop van de tijd die we hier hebben en willen nog lang niet terug naar Nederland.. ;-)
Waar we tijdens de vorige blog nog druk bezig waren met de talenschool, hebben we dat een maand geleden alweer afgesloten, maar we spreken nog steeds gaan Spaans… Oeps! Sinds zaterdag zijn we echter in Iquitos, waar geen Engels meer gesproken wordt.. Nu hebben we dus geen keus meer en moeten we wel met de taal aan de slag, hopelijk pikken we het snel op! Over Iquitos later meer.

Na de talenschool hebben we afscheid genomen van ons gastgezin en tijdelijk van Cusco, het was tijd om door het zuiden van Peru te reizen. Het enige wat we geregeld hadden was een bus. We wisten dus in welke plaatsen we terecht zouden komen, maar verder was alles onzeker. Hoe lang zouden we in een plaats blijven en waar zouden we slapen.. Lekker op avontuur dus! In totaal zijn we twee weken op reis geweest en hebben we veel mooie dingen gezien. Peru heeft veel moois te bieden.
We zijn begonnen in Puno, waar we een rondvaart hebben gemaakt over het titicacalake en waar we één van de drijvende rieteilanden hebben bezocht. Ontzettend mooi, maar verder is de stad Puno zelf een beetje saai. Dezelfde dag zijn we dus nog in de bus gestapt richting Arequipa. Arequipa is daarentegen wel een mooie stad en hier hebben we dan ook vier dagen doorgebracht. We hebben de stad bekeken, genoten van het mooie weer, mooie uitzichtpunten bezocht en hebben een trip gemaakt naar de Colca Canyon. Dit was erg indrukwekkend met diepe ravijnen en erg mooie uitzichten. En misschien kan ik Leon en Simon nog jaloers maken… Voor deze tijd van het jaar hadden we geluk en hebben we nog drie condors gezien! :)
Hierna was het tijd om een hele zaterdag in de bus te zitten, op weg naar Huacachina. We hadden nog een tussenstop bij de (bekende?) nazcalijnen. Het is bijzonder om de figuren te zien, maar de bijbehorende verhalen over aliens kunnen we nog niet echt geloven. Dan Huacachina, een heeeeeel klein dorpje tussen de enorme zandduinen. Hier viel weinig te beleven, maar het sandbuggyen en sandboarden zijn voor herhaling vatbaar. Op onze buik op een soort snowboard de duinen af en hopen dat we heel weer beneden komen… :)
Ondertussen waren we alweer een week onderweg en zijn we doorgereisd naar Paracas. Hier hebben we opnieuw een boottocht gedaan, dit keer naar de Ballestas eilanden. Hier hebben we pinguïns, zeeleeuwen en veel verschillende vogels gezien. Ook dit was weer erg mooi! Het valt niet op te schrijven en ook de foto’s laten helaas niet precies zien hoe mooi het was, maar om jullie een kleine indruk te geven zullen we er wat foto’s bij plaatsen.
In Paracas zijn we één dag gebleven, waarna we naar Lima zijn vertrokken. Hier hebben we ook één dag doorgebracht om nog wat spullen te kopen en wat dingen te regelen, waarna we opnieuw het vliegtuig in gestapt zijn richting Cusco om onder andere kerst en oud & nieuw te vieren en uiteraard de Machu Picchu te bezoeken.

Kerst in Cusco, dat gaat een beetje anders dan in Nederland. Kerst wordt hier gevierd in de nacht van 24 op 25 december. Wij mochten kerst meevieren met wat vrienden en hun families. ’s Avonds wordt er eerst druk gekookt en er wordt veel, heel veel eten gemaakt! Het is gewoon een gezellige avond, waarna om 00:00 uur iedereen op staat en elkaar een gelukkige kerst gaat wensen, compleet met knuffels en kussen aan iedereen… ;-) Dan is het aanvallen op het eten. Nu hadden wij om 00:00 uur ’s nachts niet echt behoefte aan een hele maaltijd, maar het eten was wel erg lekker. Uiteraard was er kalkoen en verder waren het voor ons onbekende dingen. Rond 2:00 uur verliet iedereen het huis weer en was kerst eigenlijk afgelopen. Op de 25e doen ze hier niets en tweede kerstdag kennen ze hier helemaal niet. Het was dus een andere kerst, maar wel erg leuk om eens gezien te hebben hoe dat hier gaat.

Tussen kerst en oud & nieuw zijn we naar de Machu Picchu geweest, de meest beroemde bezienswaardigheid van Peru, die konden we niet missen dus. Elke dag werden ons tientallen tours aangeboden, maar wij hebben het op de Peruaanse manier gedaan, met onder andere lokaal vervoer. We zijn op sleeptouw genomen door wat Peruaanse vrienden, die alles voor ons geregeld hebben. Hierdoor hebben we veel geld bespaard en het was ook nog eens erg gezellig! :) In totaal zijn we drie dagen op pad geweest. De eerste dag hebben we de middag in bussen en taxi’s doorgebracht, om ’s avonds heerlijk een avond in de hot springs door te brengen. De tweede dag zijn we door een bus afgeleverd bij het startpunt voor een drie uur durende wandeling over het treinspoor. Moe maar voldaan kwamen we aan in Aguas Calientes, de stad voor de Machu Picchu. Hier waren we heel blij met onze Peruaanse vrienden die alles voor ons geregeld hebben. Ze wisten precies welke tickets we nodig hadden en waar we die konden halen, wij liepen er braaf achteraan en hebben uiteraard betaald.. ;-)
Dan de laatste dag, echt naar de Machu Picchu. Wij vonden het voornamelijk best een beetje gek om daar ineens zelf te staan. Van te voren hebben we honderden foto’s gezien en verhalen gehoord en ineens was het uitzicht echt. Maar het was zeker indrukwekkend om dit allemaal te zien! We hebben hier een paar uur rond gelopen, waarna we weer de lokale busjes in gestapt zijn en naar Cusco zijn vertrokken… Het was een mooie ervaring!

Dan oud & nieuw, tijdens de reis naar de Machu Picchu hebben we beiden waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. We waren allebei ziek en hebben dus de hele dag op bed gelegen.. Later op de avond ging het gelukkig wel iets beter en hebben we ons bed verlaten. We zijn naar het centrale plein van Cusco geweest, waar het enorm druk was. Het was één groot gekkenhuis, met veel mensen, vuurwerk en gezelligheid. We hebben een leuke avond gehad, maar wel rustig aan gedaan en niet al te laat ons bed weer ingedoken.

Na oud & nieuw hebben we nog genoten van onze laatste vakantiedagen en was het afgelopen zaterdag tijd om naar onze eindbestemming Iquitos te vliegen. Om in Iquitos te komen hadden we twee vluchten nodig. Eén van Cusco naar Lima en vanuit Lima door naar Iquitos. We hadden echter twee losse vluchten geboekt en moesten tussendoor dus eerst onze bagage ophalen en weer opnieuw inchecken. Zou geen probleem moeten zijn, aangezien we 5 uur overstap tijd hadden. Onze eerste vlucht had echter flink vertraging en we moesten dus rennen om het volgende vliegtuig te halen.. :) Gelukkig uiteindelijk geen problemen en een paar uur later kwamen we aan in het warme, warme, warme Iquitos. Maar niemand die op ons stond te wachten… Tenminste, er waren genoeg taxichauffeurs die ons naar onze bestemming wilde brengen en niet luisterden naar ons ‘no, gracias!’ wat naarmate de tijd vorderde en zij het bleven vragen steeds onvriendelijker ging klinken. :)
Er was dus niemand die ons op stond te wachten en met onze telefoons konden we niet bellen… Uiteindelijk was er een behulpzame man, die met zijn telefoon naar Arco Iris heeft gebeld. Daar bleek dat onze mail nog niet gelezen was en ze niet wisten dat we die dag aan zouden komen… Toen zijn we toch maar in de mototaxi gestapt en die heeft ons netjes afgeleverd bij het project, waar we alsnog heel hartelijk ontvangen werden!
En daar zijn we dan… Tot nu toe hebben we nog niet veel gedaan. Er zijn maar twee kinderen, de rest van de kinderen die hier wonen komen morgen weer. Dat denken we in ieder geval, dat is wat we begrepen hebben uit het Spaanse verhaal… Wij vinden het niet zo erg dat het nog zo rustig is, want we hebben goed last van de warmte. Op dit moment is het rond de 41 graden en we zitten in de jungle, dus het is hier ook erg vochtig. We zitten het liefst de hele dag op een stoel met de ventilator aan ons te irriteren aan de vele muggenbulten die we al opgelopen hebben en dan hebben we het nog te warm.. Hopelijk went het vrij snel en kunnen we vol energie aan de slag en leuke dingen doen met de kinderen.. Want aan voetballen moeten we nu nog niet denken… :)

Dit was het weer voor deze keer. We hopen vanaf deze week dus aan de slag te gaan en jullie dit keer minder lang op een update te laten wachten…. :)

Groeten vanuit een zonnig en warm Iquitos!

• 12 Januari 2016 - 10:07

Edith:

Hoi meiden,
    Wat leuk om weer wat van jullie te horen. (Haal dat stukje van de condors maar weg voor Simon het leest).
    En mooie foto's ook. Sterkte met het wennen aan jullie nieuwe klimaat en een fijne tijd daarbij Arco Iris.

• 12 Januari 2016 - 11:59

Oma En Opa V.d.Wel:

Hallo reizigers
    Heel fijn om weer wat van jullie te horen. De mooie reis die jullie gemaakt hebben en de daarbij behorende avonturen heel leuk. We wensen je veel sterkte bij je werk de warmte en de muggen een fijne tijd nog.

• 12 Januari 2016 - 20:51

Simon:

Dus wel gelezen, maar het laatste stuk maakte me weer vrolijk. Werkze en ik denk dat er veel gevoetbalt wordt.....
    N.B.: Kan je gewoon met een vliegtuig naar Iquitod - dacht dat het veel verder in de rimboe lag?

• 12 Januari 2016 - 20:53

Simon:

Argghhh Gevoetbald bedoel ik - maar ja, zit wel in Tanzania nu, is dat een excuus?

• 13 Januari 2016 - 09:04

Mirjam:

Heey meiden,

Leuk om jullie verslag weer te lezen, veel plezier en succes nog met alles.
    Liefs Mirjam